افسردگی

معرفی
افسردگی نوعی اختلال جدی است که رابطه فرد با محیط را مختل می‌کند و احتمالا به علت ناهماهنگی در سیستم شیمیایی مغز ایجاد می‌شود.
ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل پارکینسون،سرطان، تورم مفاصل و… دراغلب موارد با افسردگی همراه است.
برخی بیماری‌های زمینه‌ای باعث تغییرات شیمیایی و علائم افسردگی می‌شوند.

🔹 بعضی داروهای درمانی که به صورت جانبی باعث افسردگی می شود شامل: bبلاکر ها(درمان فشار خون)، دیگوکسین(برای عوارض قلبی)ایندو متاسین، کورتیکو استروئید ها،داروهای ضد پارکینسون،آنتی هیستامین، داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای هورمونی هستند.

🔸افسردگی علائم مختلفی دارد شامل تغییرات خواب،کاهش توجه، احساس گناه، نا امیدی، کاهش انرژی،نوسانات تمرکز،تغییرات اشتها و تمایل به خودکشی
نوعی از افسردگی ناشی از تغییر فصل است که باتغییر عرض جغرافیایی افزایش می یابد.

☆توصیه‌های تغذیه‌ای

✔️برای درمان EPA و DHA مؤثر هستند به‌خصوص اگر به‌صورت هم‌زمان باشند و ALA که امگا ۳ غیراشباع هست و پیش ساز این دوتا است و در همه ماهی‌ها و غذاهای دریایی موجود است اما در ماهی تن و سالمون غنی است.
طبق پیشنهاد متخصصین، زنان باردار برای کاهش افسردگی پس از زایمان باید EPA و DHA مصرف کنند و همچنین کودکانی که مادرانشان از مقادیر تعیین‌شده کمتر ماهی دریافت کردند ضریب هوشی و تکامل اجتماعی پایین‌تری دارند.
در روغن ماهی و روغن کبد ماهی رمز EPA و DHA موجود است،DHA در جلبک وجود دارد.

 

°• توصیه‌های غذایی •° 

💢 مطالعات رابطه بین ویتامین D و افسردگی را ثابت کردند،بهترین منابع ویتامین D نور خورشید،غذاهایی مثل ماهی چرب،زرده تخم‌مرغ،غذاهای غنی‌شده مثل شیر گاو و سویا است.
به علت کاهش منابع،مکمل یاری اهمیت بالایی دارد.
فلاونوئیدها نقش مهمی دارند که در میوه‌هایی مثل سیب،توت به‌ویژه قرمز و آبی و بنفش و مرکبات و چای سبز وجود دارند که شامل ۳ زیرگروه مهم است: فلاونون‌ها،آنتی‌سیانیدها و فلاونون‌ها که دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی‌اند اما نقش مهم‌تر آن حفاظت از ساختار و متابولیسم سلول مغزی است.

🔹 مصرف زیاد شکر باعث افزایش انرژی و به دنبال آن انرژی پایین همراه بااحساس ضعف و عصبانیت به علت سوخت‌وساز سریع قند است.

🔸 ویتامین‌های گروه B در سلامت روان مؤثر هستند : B6 که در گوشت مرغ،ماهی و حبوبات و موز و سیب‌زمینی وجود دارد در تبدیل تریپتوفان به سروتونین در مغز کمک می‌کند.

🔹 طی تحقیقاتی برخی افراد افسرده دچار نقصان در ویتامین B12 و فولات هستند.

🔸 فولات در سبزی‌های برگ سبز،ذرت،آب پرتقال، عدس ، مغزها و آسپاراگوس یافت می‌شود و ویتامین B12 در تمام غذاهای حیوانی و سویا یافت می‌شود.


مطالب مرتبط:

https://www.healthline.com/health/depression?ref=global

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *