راه‌حل‌های برگشت غذا(ترش کردن)

معرفی

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD= Gastro Esophageal Reflux Disease) شایع‌ترین اختلال مری است که علائم و مشکلات به‌ واسطه برگشت محتویات معده به مری و حتی بخش‌های بالاتر، داخل دهان و ریه‌ها ایجاد می‌گردد.

 

علت

پاتوفیزیولوژی بیماری GERD بسیار پیچیده است و مکانیسم‌های احتمالی درگیر در آن شامل کاهش بزاق، شل شدن موقتی یا کاهش فشار اسفنکتر تحتانی (LES=lower esophageal sphincter)، افزایش فشار داخل شکمی، تأخیر در تخلیه معدی و… است که اصلی‌ترین مکانیسم پیشنهادشده در ریفلاکس، شل شدن موقتی اسفنکتر تحتانی است.

 

شیوع

برگشت غذا در نوزادان تا قبل از یک ‌سالگی رفع می‌شود. ریفلاکس یک امر طبیعی است که در افراد سالم نیز رخ می‌دهد. ۸-۷ % آمریکایی‌ها سوزش روزانه سر دل را تجربه می‌کنند. شیوع GERD در کودکان از ۲ تا ۲۰ % و در بزرگسالان ۲۰ تا ۴۰ % گزارش ‌شده است.


✅علائم و تشخیص

علامت اصلی آن سوزش سر دل است. بلع دردناک، برگشت محتویات معده که به حالت تهوع ربطی ندارد، فرسایش دندان‌ها، دیسفاژی (اختلال در شروع بلع یا احساس باقی ماندن لقمه در حلق پس از بلع) و علائم خارج مری مانند سرفه مزمن، خش‌دار شدن صدا، آسم و گلودرد مزمن، سایر علائم کلینیکی مربوط با GERD هستند. باید توجه داشت که مسیرهای انتقال‌دهنده درد قلبی و مروی یکسان هستند و بدین ترتیب درد مری و قلب شبیه به هم به نظر می‌رسند؛ بنابراین درد قفسه سینه ناشی از ریفلاکس می‌تواند شبیه به درد آنژین قلبی باشد؛ البته در بیماری قلبی به‌ندرت درد قفسه سینه بیمار را از خواب بیدار می‌کند و به‌ندرت با آنتی‌اسیدها برطرف می‌شود. دقیق‌ترین روش تشخیص مانیتورینگ ۲۴ ساعته PH مری است، اما متداول‌ترین روش آندوسکوپی است.

 

توصیه‌های تغذیه‌ای

🔹استفاده از رژیم سالم و کامل و با مقادیر کافی فیبر و همچنین مصرف وعده‌های کوچک‌تر

🔸لباس‌های راحت و گشاد بپوشید، زیرا لباس‌های تنگ باعث افزایش ریفلاکس می‌شوند.

🔹پس از خوردن غذا مقداری بنشینید و همچنین بستن آزادتر کمربند کمک‌کننده است.

🔸بالا آوردن سر در هنگام خواب به مقدار ۶ تا ۸ اینچ برای افرادی که ریفلاکس شبانه دارند.

🔹کاهش وزن در صورت وجود اضافه‌وزن

🔸اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب

🔹اجتناب از مصرف غذاهای ادویه‌دار و اسیدی زمانی که التهاب وجود دارد.

🔸در صورت اجتناب از مصرف مرکبات و فرآورده‌های گوجه‌فرنگی می‌توان از سایر منابع ویتامین سی مثل سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، کلم بروکسل، طالبی استفاده شود.

🔹اجتناب از نوشیدنی‌های تخمیری الکلی و کافئین دار و سیگار کشیدن و تنباکو

🔸داشتن آرامش و دوری از استرس و عصبانیت می‌تواند بسیار مفید باشد.

🔹مصرف مایعات را باید بین وعده‌های غذایی صرف نمود و اگر همراه غذا مصرف شود سبب اتساع معده می‌گردند.


مطالب مرتبط: 

https://www.healthline.com/health/gerd?ref=global

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *