رژیم اتکینز، انقلاب کربوهیدرات

🔺رژیم اتکینز🔻

  • این رژیم بر اساس نام ابداع‌کننده آن رابرت اتکینز نام‌گذاری شده و پایه آن بر اساس محدودیت کربوهیدرات رژیمی و تأکید بر مصرف پروتئین و چربی همراه با ویتامین‌ها و املاح معدنی به‌صورت مکمل است.
  • این رژیم یکی از معمول‌ترین رژیم‌ها در ایالات‌متحده آمریکا است در ابتدا آن را انقلاب کربوهیدرات می‌نامیدند و به افراد توصیه می‌شود که غذاهای کم کربوهیدرات را در هنگام خرید یا در رستوران‌ها انتخاب کنند.

رژیم اتکینز از چهار فاز تشکیل‌شده است:

  • فاز القاء
  • فاز تداوم کاهش وزن
  • فاز پیش نگهداری
  • فاز نگهداری وزن برای طول عمر

 

فاز القاء

این فاز حداقل ۲ هفته طول می‌کشد.

  • حتماً لازم نیست که فاز القا اجرا شود اما اجرای آن باعث جهش در کاهش وزن افراد می‌شود و فردا باید کربوهیدرات مصرفی خود را به‌طور کامل قطع می‌کنند.
  • فاز القا به فرد اجازه داده می‌شود تنها ۲۰۰ گرم کربوهیدرات (معادل ۳ فنجان سبزی‌ها سالادی و یا سایر سبزی‌ها غیر سالادی) در روز استفاده کنند. همچنین فرد مجاز است به مقدار دلخواه پروتئین و همچنین چربی‌های سالم (ازجمله روغن گیاهی و مغزها) مصرف کند.

 

فاز تداوم

  • این فاز رژیم اتکینز تداوم کاهش وزن است. در این فاز به‌تدریج غذاهای حاوی کربوهیدرات و غنی از مواد مغذی به رژیم اضافه می‌شود قسمت اعظم کالری دریافت شده، از کربوهیدرات موجود در سبزی‌ها تأمین می‌شود و قسمت اعظم رژیم از پروتئین و چربی تشکیل‌شده است.
  • کربوهیدرات به‌تدریج به غذای فرد اضافه می‌گردد (هفته‌ی اول روزانه ۲۵ گرم کربوهیدرات تا زمانی که کاهش وزن ادامه داشته باشد هر هفته ۵ گرم به این مقدار اضافه می‌شود. پس از ثابت ماندن وزن، مقدار گرم آخرین هفته باید ادامه یابد)
  • توصیه می‌شود که در ابتدا منابع کربوهیدرات از سبزی‌ها کم کربوهیدرات (کاهو، کرفس خام، خیار) استفاده شود.

 

پیش نگهداری

در مرحله سوم باید وزن به‌دست‌آمده برای تمام طول عمر در همان حد حفظ‌شده و عادت صحیح تغذیه‌ای در فرد ایجاد شود.

در حالتی که مقدار کاهش وزن ایده آل بین ۱۱ تا ۲۲ کیلوگرم باشد فرد تحت رژیم مجاز است در هر هفته ۱۰ گرم به کربوهیدرات خود اضافه کند. زمانی که به وزن ایده‌آل رسید مقدار کربوهیدرات را به زمان پیش از رژیم برساند.

هدف این است که در هر هفته فرد ۲ کیلوگرم وزن کم کند و وقتی به وزن ایده آل خود رسید یک ماه بعد نیز رژیم را ادامه دهد اما پس‌ازآن، روند رژیم را به‌گونه‌ای ادامه دهد که جزئی از زندگی روزانه می‌شود.

 

نگهداری وزن برای طول عمر

  • وقتی‌که رژیم گیرنده به وزن ایده‌آل رسید، آخرین مرحله رژیم اتکینز شروع می‌شود.
  • باوجودی که فرد مجاز است روزانه ۹۰ تا ۱۲۰ گرم کربوهیدرات نسبت به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی مصرف کند، اگر مقدار کربوهیدرات مصرفی به‌اندازه فاز پیش نگهداری باشد مناسب‌تر است.
  • نکته کلیدی این است که هیچ‌گاه تغییرات وزن نباید بیش از ۶ تا ۱۰ کیلوگرم باشد.

 

عوارض و خطرات رژیم اتکینز

  • کاهش وزن را نمی‌توان به مدت طولانی حفظ کرد
  • اسهال، ضعف عمومی، بوی بددهان، خستگی و سردرد ازجمله عوارض این رژیم می‌باشد.
  • مقدار کم کربوهیدرات و مقدار زیاد چربی‌ها باعث حالت کتواسیدوز می‌شود که می‌تواند آسیب‌رسان باشد.
  • مقدار زیاد اسید چرب اشباع باعث افزایش کلسترول و بیماری‌های قلبی می‌شود.

مطالب مرتبط:

https://www.healthline.com/nutrition/atkins-diet-101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *